Lättlästa noveller som utspelar sig i arbetsmiljö, till exempel äldrevård, restaurang och bilmekaniker

Här listar jag lättlästa skönlitterära noveller som utspelar sig på olika arbetsplatser. Mina egna lättlästa noveller innehåller personer som har olika yrken, men jag har inte skrivit något hittills där ett yrke och en arbetsplats är viktigt för handlingen.

För att börja prata om och lära om arbetslivet kan man börja med att läsa skönlitteratur. Det finns lättläst skönlitteratur med yrkesinriktning som riktar sig till vuxna och som bjuder in till diskussioner, språkutveckling och kommunikation. Det är många gånger de frågor som problematiseras i skönlitteratur, i kontrast till det som yrkessvenska behandlar, som kan var svåra för eleverna att förstå och diskutera.
(Ur Sfi och språkpraktik, Lena Thornéus, 2018. Gothia.)

Vård och omsorg

Natur & Kultur Ny på Nejlikan Av Janeklint & Larsson

I Ny på Nejlikan heter huvudpersonen Jamil och han gör praktik på ett äldreboende där han lär känna Alfred. De får en speciell kontakt och det visar sig att nejlikor dyker upp på fler ställen än i namnet på äldreboendet.

Vilja Äldreboendet Björkgården Av Christina Wahldén

Björkgården är ett hem för gamla människor, ett äldreboende. Sara kan inte förstå varför svenskar låter sina föräldrar vara på äldreboenden, istället för att ta hand om dem hemma. Hennes vän Liv tar med henne till Björkgården för att visa hur de gamla bor och vad de gör på hemmet.

LL-förlaget Kaffe med rån Av Catharina Ingelman-Sundberg

På servicehuset Diamanten är livet hemskt. De boende har det värre än fångarna på ett fängelse. Pensionären Märtha får en lysande idé. Kan de inte bo på ett fängelse istället? Men för att hamna där måste man begå brott. Med sina vänner rymmer Märtha från servicehuset och tillsammans bildar de Pensionärsligan. De ska stjäla tavlor värda miljoner, för vem misstänker gamla damer med rullatorer?

LL-förlaget Layla flyttar hemifrån Av Joel Berglund

På Riddargårdens äldreboende får man gröt till frukost. Svensk, tråkig gröt. Med mjölk. Layla vill hellre ha något sött, som hon är van vid. Lägenheten är stor och fin, och det finns en balkong. Men det spelar ingen roll, Layla vill inte bo här. Hon vill helst flytta hem till sin son så att han och hans familj kan ta hand om henne. Men sonen säger att man inte gör så i Sverige.

Vilja Mellan glädje och sorg Av Linda Åkerström

Maria är undersköterska och jobbar på sjukhus. En dag kommer det in en patient som heter Rut. Hon har varit på Marias avdelning förut och då blev de goda vänner. De är glada att se varandra igen, men Rut ser så trött ut. Maria blir orolig. Efter ett par dagar är Rut sämre, hennes hjärta orkar inte slå som det ska. Hur ska det gå för Rut?

Vilja Tid för de äldre Av Johanna Limme

Leyla går på vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet. Nu ska hon praktisera på Solgläntans äldreboende. Leyla trivs med sina arbetsuppgifter på Solgläntan. Men jobbet är så stressigt! Personalen hinner inte prata med de boende.

Vilja Från morgon till kväll Av Ylva Herou

Majada är undersköterska och arbetar i hemvården. Hon tycker om sitt jobb, men det är stressigt. Hon skyndar mellan brukarna. Kanske kommer hon hinna stanna och prata i morgon! Läsaren får följa Majada på hennes besök hos sjuka eller gamla personer som behöver hjälp och vi får veta hur arbetet går till.

Vilja Äppelpaj med extra vaniljsås Av Annelie Drewsen Rafael är kär i kollegan Stina. Men hur ska han berätta om sina känslor för henne, och få reda på vad hon känner? Väl tillbaka på jobbet får Rafael hjälp från oväntat håll … Alla som någon gång har varit kär i någon utan att veta om känslorna är besvarade kommer att känna igen sig i berättelse full av feel good.

Mat – butik & restaurang

Natur & Kultur Dagens rätt Av Janeklint & Larsson

Filiz är huvudperson i novellen Dagens rätt som utspelar sig på en restaurang. Hon är ensamstående med tre barn och drömmer om att starta eget. På sin praktikplats får hon både nya erfarenheter och en ny vän.

Natur & Kultur Veckans vara Av Janeklint & Larsson

Novellen Veckans vara utspelar sig i en matbutik där Sadia praktiserar. Hon drömmer om att få sitta i kassan men det visar sig vara svårare än hon hade trott. När hon kommer hem förväntas hon dessutom ta hand om matlagning och städning. Hur ska hon orka?

Vilja Bennys foodtruck Av Cath Jones

Benny lagar god kyckling som han säljer i sin foodtruck. Men en dag trillar han ner från en stege och skadar ryggen. Hur ska det nu gå för Benny och hans foodtruck? En bok om att skapa förutsättningar för att få jobb – och om att träffa nya vänner!

Vilja Samira i kassan Av Linda Åkerström

Samira har fått jobb i en matbutik. I boken får vi följa henne den första tiden på den nya arbetsplatsen. Hanna, som har jobbat länge i butiken, visar Samira hur allt ska göras.

Vilja Yusef och arga kocken Av Per Alexandersson

Boken handlar om Yusef som har bott i Sverige i två år. Han jobbar åt kommunen, men mest som städare och det blir för få timmar. Hans dröm är att bli kock. När Yusef en dag får chansen att jobba i ett storkök tackar han ja.

LL-förlaget Bråk i bilen (m.fl.) Av Andersson&Lindqvist

Sjöbergs affär är charmiga vardagsberättelser med vuxna i huvudrollerna, om livet för de anställda på Sjöbergs affär. Böckerna i serien är mycket lättlästa och skrivna av erfarna SFI-lärare. Bråk i bilen är den andra delen i serien om Sjöbergs affär. Fadi kommer ofta för sent till jobbet på morgonen. Det är för att han åker spårvagn. Johan erbjuder Fadi skjuts. Det är perfekt, tycker Fadi. Det tycker inte Johan. Fadi pratar högt, äter i bilen och skräpar ner. Och så vill han att hans syster ska åka med! Johan vet inte hur han ska lösa situationen.

Skola

Vilja Förskolan Myran Av Christina Wahldén

Amira är två år och ska börja förskolan. Hennes mamma Sana är orolig. Kan personalen på förskolan ta hand om Amira? Sana vill helst ta hand om Amira själv, men hon måste jobba.

Vilja Tara är barnskötare Av Ylva Herou

Tara är barnskötare och arbetar med barn på en förskola. Hon tycker om att vara med barnen. Vi får följa henne en vanlig dag på jobbet med samling, utelek, lunch och vila. På eftermiddagen går de till lekplatsen. Men när de ska gå tillbaka händer det som inte får hända …

Transport

Vilja Jared kör truck Av Per Alexandersson

Jared vill flytta hemifrån, men först måste han ha ett jobb. Han går en truckförarutbildning och ska ut på praktik. Första dagen på praktiken sker en olycka som han blir beskylld för att ha orsakat. Helst vill han inte gå dit mer. Men han har ju alltid fått lära sig att man inte ska ge upp! Han bestämmer sig för att gå dit i alla fall. Och om han gör sitt allra bästa kanske han kan få jobb där sedan?

Bilmekaniker

Vilja Rätt man på rätt plats (bilmekaniker) Av Johanna Limme

Alem går fordonsprogrammet på gymnasiet och han och en klasskamrat gör praktik på Kents bilverkstad. Alem trivs och är duktig, men Kent tror att det är den andra praktikanten som gör allt. Genom Alem upplever läsaren glädjen i arbetet, men också frustrationen när Kent inte ser att han gör ett bra jobb.

Bygg

Vilja Saad är byggarbetare Av Ylva Herou

Saad är snickare och arbetar på ett bygge. Han trivs med sitt jobb och han tycker om sina arbetskamrater. I dag ska Saad och hans arbetskamrat sätta upp gipsväggar och spika upp lister. Men Saad har inte sovit så bra, han är trött. Och det kan vara farligt att vara trött på ett bygge.

Tvätteri
Natur & Kultur                   Fredagsfika, nivå 1&2       Av Edvardsson & Gripner

Hamid jobbar på ett tvätteri. Jan, Åsa, Amir, Lena och Maria är hans arbetskamrater. De fikar tillsammans varje fredag. Idag bjuder Hamid. Han har med sig kakor.
Serien Lästid innehåller fyra noveller, två noveller om Salva och två noveller om Hamid. Varje novell finns på två nivåer och kan användas i ett klassrum där elever har kommit olika långt i sin läsinlärning.

Jobba gratis – volontär

LL-förlaget I samma båt Av Sara Wadell

Frivilliga sökes för arbete med hemlösa, står det i annonsen. Men man får ju inte betalt! Vad är det för mening med att jobba utan lön, fnyser Hassan. I Iran var Hassan en framgångsrik båtbyggare, men i Sverige har han inte ens ett jobb. Hans fru däremot har både lärt sig svenska och skaffat ett arbete. Så Hassan ger jobbet som volontär en chans. Till en början kommer han varken överens med personalen eller de hemlösa. Och ännu värre blir det när han möter Bosse, en ohyfsad alkis som inte tål invandrare. Men det visar sig att de bär på liknande drömmar. I samma båt är en rolig och allvarlig berättelse om två ganska olika medelålders män som bär på samma sorg och längtan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s